مزایای استفاده از پروتئین وی ایزوله
مکمل وی ایزوله

مزایای استفاده از پروتئین وی ایزوله

غلظت پروتئین آب پنیر می تواند تا 80٪ پروتئین خالص از نظر وزن باشد. با از بین بردن یا جداسازی بسیاری از کربوهیدرات ها ، چربی و لاکتوز با استفاده از فن آوری های پیشرفته فیلتر ، پروتئین آب پنیر تا 90٪ پروتئین خالص است. مطالعه ای که در مجله جامعه بین المللی تغذیه ورزشی منتشر شده است ، مزایای بازیابی کوتاه مدت ورزش از این مکمل تغذیه ورزشی را مورد آزمایش قرار داده است

قبل از این‌که به بررسی پروتئین وی ایزوله بپردازیم بهتر است با توضیح کلی در مورد پروتئین وی آغاز کنیم:

پروتئین وی از پنیر حاصل می‌شود و یکی از پروتئین های با کیفیت بازار محسوب می‌شود. در میان انواع پروتئین وی (ایزوله، کنسانتره، ترکیبی و هیدرولیز شده) نوع ایزوله نه تنها خالص‌ترین بلکه کنسانتره شده‌ترین نوع است که دارای 90% پروتئین و میزان بسیاری کمی چربی و قند می‌باشد. این نوع همچنین دارای بیشترین ارزش زیستی (BV) و بهترین رتبه PDCAAS می‌باشد.

بیایید به بررسی دقیق هر یک از این موارد بپردازیم:

PDCAAS:

روش رسمی برای ارزیابی کیفیت پروتئین PDCAAS می‌باشد. این امر میزان آمینواسیدهای پروتئین را با مقدار مورد نیاز انسان مقایسه کرده و رتبه‌ای بین 0 تا 1 را ارائه می‌دهد. پروتئین وی ایزوله دارای رتبه 1 می‌باشد و این بدین معنی است که دارای تمام آمینواسیدهای مورد نیاز بدن می‌باشد.

ارزش زیستی (BV):

PCDAAS صرفا یکی از جوانب ارزیابی کیفیت پروتئین می‌باشد. پروتئین ممکن است دارای تمام آمینواسیدها باشد اما این امر در صورتی که پروتئین به طور کامل جذب نشود اهمیتی ندارد. ارزش زیستی میزان جذب پروتئین توسط بدن را نشان می‌دهد. پروتئین وی ایزوله دارای رتبه 100 می‌باشد.

همچنین شایان ذکر است که پروتئین وی دارای سرعت جذب بالایی است بنابراین استفاده از آن در صبح و بعد از تمرین بسیار سودمند می‌باشد. موضوع جذب سریع یکی از ایده‌های جدیدی است که بر اساس آن می‌توان پروتئین ها را مقایسه و ارزیابی کرد. بهترین مثال برای این رویکرد استفاده از وی به صورت ذکر شده می‌باشد اما بهتر است در صورتی که در هنگام شب استفاده می‌شود آن را با کازئین که یکی از پروتئین های موجود در شیر بوده و جذب آرامتری دارد استفاده کنیم. زیرا در هنگام خواب فرد 6 الی 9 ساعت بدون کالری می‌ماند. پروتئین کازئین برای هنگام خواب و پروتئین وی برای صبح مناسب می‌باشد و شما در اول صبح به منبع کالری نیاز دارید که بدن شما را آماده سازد زیرا هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید بدن شما در حالت کاتابولیک می‌باشد.

مزایای پروتئین وی ایزوله:

  • با کیفیت ترین پروتئین را برای کمک به رشد ماهیچه‌ها و یا پایداری ماهیچه‌ها در حین کاهش چربی ارائه می‌دهد.
  • یکی از منابع با کیفیت پروتئین های زود جذب بوده و برای استفاده در صبح و بعد از تمرین ایده‌آل می‌باشد.

سرعت جذب و زمان بندی استفاده از پروتئین بسیار ضروری می‌باشد. بسیاری از وزنه‌برداران مبتدی از مزایای مصرف بالای پروتئین یا اهمیت زمانبندی استفاده از آن آگاه نیستند. درک این‌که بدن شما بعد از آب از پروتئین تشکیل شده است باعث می‌شود که اجازه ندهید که پروتئین موجود در بافتهای ماهیچه‌ای را استفاده کند. بنابراین برای انجام هزاران عمل بدن به پروتئین نیاز دارد و این ماده صرفا باید از طریق مواد غذایی و مکمل ها و در زمان معین برای بدن تامین شود. همانطور که پیش‌تر اشاره کردم، مصرف پروتئین باید هر سه ساعت انجام گیرد تا تعادل مثبت پروتئین در بدن پایدار باشد. این موضوع را می‌توان به صورت تعادل مثبت یا منفی نیتروژن نام برد. تعادل مثبت نیتروژن نشان می‌دهد که پروتئین کافی برای رشد ماهیچه وجود دارد و تعادل منفی نیتروژن نشان می‌دهد که پروئتین کمی وجود دارد و بدن نمی‌تواند رشد کافی داشته باشد.

سوالی که بسیاری از افراد در این مورد می‌پرسند این است که چه مقدار پروتئین باید در هر وعده غذایی مصرف شود؟ در حدود 1 الی 1.5 گرم پروتئین به ازای هر پوند وزن بدن ضروری می‌باشد. اگر یک گرم به ازای هر پوند استفاده کنید و عدد را به 6 تقسیم کنید می‌توانید میزان گرمی که باید در هر وعده مصرف کنید را پیدا کنید. با استفاده از پروتئین وی ایزوله شما نه تنها به سرعت پروتئین مورد نیاز بدن را فراهم می‌آورید بلکه از با کیفیت‌ترین پروتئین استفاده می‌کنید. بسیاری از افرادی که از رژیمهای غذایی استفاده می‌کنند از اهمیت پروتئین در کاهش وزن اطلاعی ندارند. وزنه‌برداران نیز باید بدانند که هدف ما کاهش وزن نمی‌باشد بلکه کاهش چربی می‌باشد. نقش پروتئین برای افرادی که می‌خواهند لاغر شوند ضروری می‌باشد.

استفاده از رژیم غذایی به صورت سنتی سودمند نمی‌باشد زیرا بسیاری از افراد بعد از اتمام دوره رژیمی دوباره مصرف غذا را به حالت عادی باز می‌گردانند و تمام وزنی که از دست داده‌اند را دوباره به وزن خود می‌افزایند. بدنسازان از رژیم‌های خاصی استفاده می‌کنند تا برای رقابت آماده باشند. این رژیم‌ها عملکرد خوبی دارند. یکی از موارد این رژیم‌ها استفاده از پروتئین می‌باشد. پروتئین نه تنها کمک می‌کند ماهیچه‌های خود را حفظ کنید، بلکه در مقایسه با کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها به کالری بیشتری برای هضم نیاز دارد.

مکمل های پروتئین وی ایزوله

در این بخش به گزینه‌های مکمل موجود می‌پردازیم. پودر یکی از انواع رایج ایزوله می‌باشد که به تنهایی یا به همراه فرمولهایی که حاوی وی ایزوله می‌باشند ارائه می‌شود. شکلات‌ها، جایگزین‌های غذایی و محصولات افزایش وزن نیز از منابع ایزوله محسوب می‌شوند اما زمانی که بحث از پروتئین در میان است، من هرگز استفاده از پودرهایی به غیر از پروتئین را توصیه نمی‌کنم. شکلات و محصولات افزایش وزن نیز سودمندی خاص خود را دارند اما بسیاری از کاربرها صرفا به دنبال پودر پروتئین می‌باشند.

می‌توانید از موادی نظیر میوه، ماست یا موارد دیگر استفاده کنید تا میزان کالری این مکمل را افزایش دهید. اما اگر کالری زیاد نمی‌خواهید و صرفا به کربوهیدرات نیاز دارید چه کاری می‌کنید؟ می‌توانید پروتئین را با موز یا جو ترکیب کنید. با استفاده از پودر شما می‌تواتید پودینگ نیز تهیه کنید.

زمانی که از نوع پودری استفاده می‌کنید، طعم و سهولت ترکیب از عوامل مهم محسوب می‌شوند. شما باید بتوانید آن را در تمام زمانها استفاده کرده و بتوانید به راحتی آن را هم بزنید. نظرات کاربران نیز می‌توانند به شما در انتخاب بهترین محصول کمک کنند. یکی از مواردی که در مورد ایزوله وجود دارد قیمت بالای آن می‌باشد. قبل از خرید تحقیقاتی بر روی محصولات انجام دهید و همچنین مطالعه برچسب را فراموش نکنید.